Multiplayer games in de toekomst

Multiplayer games hebben een mooie toekomst. Als je op Ubisoft Store of andere platforms kijkt zie je dat multiplayer games altijd in de top tien of top vijf staan van meest populaire spellen op het moment. Maar hoe zal dat in de toekomst verlopen? Gaat daar verandering in komen? Er is veel onzekerheid in dit gebied, vooral omdat de gaming wereld nog zo jong is en al zoveel veranderd is in die 40 jaar. Als je iets te weten wilt komen over de onvoorspelbare toekomst moet je kijken naar het verleden en hoe dat gegaan is. Ook moet je kijken naar wat de trends zijn in game design in games.

Van kleine bedrijven vol passies naar multinationals

Je kunt op youtube GDC kijken. Dit is de Game developer conference die jaarlijks in LA gehouden wordt. Hier komen de beste game ontwikkelaars uit de wereld samen en vertellen ze over hoe ze games maken. In één van deze presentaties kwam Diablo 1 aan bod. Dit spel was een revolutie omdat het real time was. Alles was constant in beweging. De makers probeerden dit spel te maken omdat het spannend en leuk was. Als je kijkt naar Diablo Immortal dat alleen voor de mobiel uitkomt kun je zien dat de focus veranderd is van passie naar geld verdienen. En met multiplayer games valt dat alleen maar meer op.

Games zijn nu mainstream

De meeste game genres zijn tegenwoordig vrij mainstream. Dat is heel anders dan vroeger. Dit leidt tot interessante ontwikkelingen. Als een spel gemaakt wordt voor een groot publiek moet het gestreamlined worden. Streamlinen is een process waarbij je iets simpeler maakt in het voordeel van de gebruiker. Maar als je het te veel streamlined loop je het risico dat het te simpel wordt. World of Warcraft is een goed voorbeeld van dit patroon. Het spel is meerdere keren gestreamlined in het verleden en vaak tot het ongenoegen tot de spelers van het spel. De reden voor het streamlinen? De mensen met het geld wilden graag meer spelers en dus een simpeler spel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *