Geen categorie

Werkt influencer marketing?

Social media marketing is niet meer weg te denken in deze tijd. Ook Influencer marketing is daar een belangrijk onderdeel van geworden. Iedereen wilt resultaten zien van social media marketing zoals brand, traffic en sales resultaten. Veel bedrijven overwegen om influencers te gebruiken voor hun contstrategie, maar weten niet of het van toegevoegde waarde is.

Definitie influencers

Een influencer, wat betreft social media marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.

De reden dat bedrijven er nog niet voor kiezen om influencers in te zetten heeft ermee te maken, dat binnen de strategie de meetbaarheid lastig is en er minimale creatieve controle is.

De video’s van influencers worden gemeten op basis van de video views, CLS (comments, likes, shares en CTR (click through rate). Hierdoor kan je de aantallen goed meten maar is het lastig voor de meetbaarheid in hoeverre je naam of dienst onthouden wordt. Bedrijven vinden het ook lastig dat de influencer de creative vrijheid heeft. Uiteraard kan je afspraken maken maar in de meeste gevallen is de influencer bepalend. Voor elk bedrijf kan influencer marketing onderdeel worden van jouw social media marketing strategie. Zolang je maar een passende influencer vindt voor het juiste kanaal. Het is dan ook van belang dat je goed weet wie jouw doelgroep is en waar ze zich bevinden. Het inzetten van social media marketing kan jouw bedrijf of product hoe dan ook extra bekendheid, vertrouwen en/of conversie geven.